Virtual Reality Software

Virtual Reality Software

Vorige week schreef ik over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality hardware – deze week wil ik de aansturende Virtual Reality software ’ns toelichten – de zogenaamde ‘Game Engines’.

Van de tientallen softwarepakketten op de markt, wil ik de drie populairste toelichten – Unity3D, Unreal Engine en CryEngine. De meeste games die je zelf waarschijnlijk kent van Xbox, Playstation, Wii, Android of iOS zijn met deze engines gebouwd. Naast verschillen in licentiestructuren, leercurves en beschikbare technische ondersteuning is het voor een ontwikkelaar zoals ik vooral interessant hoe de software leveranciers zich ontwikkelen op het visuele vlak.

Hoe mooi ziet een game eruit en hoe soepel loopt het op verschillende hardware?

Software ontwikkelingen die ik vooral interessant vind hebben betrekking op:

Shaders
Onderdeel van de software dat verantwoordelijk is voor het uiterlijk van materialen in een virtuele omgeving – aangestuurd door de grafische kaart van je apparaat. Als je, zoals ik, streeft naar een hoge mate van realisme in je simulaties, is het belangrijk om materialen toe te kennen die er ‘echt’ uitzien. Een kunststof oppervlak zal licht spiegelen terwijl een geschilderde wand mat oogt. Het kiezen / programmeren van de juiste shaders, die bijvoorbeeld ook op een mobiele telefoon moeten kunnen draaien, is een essentieel onderdeel binnen Virtual Reality.
Special effects
Effecten als rook, water, mist, vuur, belichting en spiegeling hebben grote gevolgen voor de prestaties van een game of simulatie – Ze vereisen veel grafische rekenkracht omdat er veel ‘deeltjes’ per seconde bewegen en dus berekend moeten worden. Hardware, zoals je mobiele telefoon, wordt steeds krachtiger waardoor je steeds meer special effects zult zien in (mobiele) games of simulaties en dus ook in de game engines.
Geheugen distributie
Zie ook hierboven; naast afhankelijkheid van hardware weet een goede programmeur ook hoe hij een virtuele omgeving efficiënt opbouwt in de game engine. Een goede omgeving is compact opgebouwd als een digitaal filmdecor – alles wat nooit zichtbaar is wordt niet ingevoerd, texturen (foto’s die je op objecten plakt) houd je klein en groepeer je zonder dat ze onscherp worden etc. De game engines hebben steeds vaker ingebouwde tools om een programmeur hierbij te helpen.

Tot zover de technische informatie – hoe staan de game engines er vandaag de dag voor?

Unity3D

Enorm populair onder kleine ‘indie’ ontwikkelaars vanwege compatibiliteit met veel platforms (pc/mac, mobiel, Xbox, Playstation etc.), heldere opbouw van de software en gratis instaplicenties. Unity3D is ook mijn ‘weapon of choice’.
Onlangs lanceerde Unity3D versie 5, bekijk hieronder de trailer met de nieuwe updates. Een update die ik apart wil noemen zie je vanaf 2:40 minuten – Unity3D gaat WebGL ondersteunen, dat houdt in dat games en simulaties ZONDER plugin op websites geplaatst kunnen worden!

Unreal Engine

Unreal Engine is ontwikkeld door Epic Games en werd in 1998 voor het eerst gebruikt in de game ‘Unreal’ – inmiddels zijn we bij versie 4 aangekomen. Deze engine wordt veel gebruikt door grote game studio’s die werken aan zgn. Triple-A game titels zoals ‘Gears of War’ voor de Xbox.

Naast het produceren van games worden engines als deze tegenwoordig ook veel gebruikt voor ‘serious gaming’ toepassingen zoals vastgoed simulaties – kijk bijvoorbeeld eens naar deze site of onderstaand filmpje. LET OP: dit zijn beelden uit ‘computerspellen’ niet uit ‘animatiefilms’ – dit zijn de ontwikkelingen die ArtBeat natuurlijk op de voet volgt!

CryEngine

Minst bekende engine van de drie, maar voorloper op het gebied van special effects – onderstaande trailer heeft geen verdere toelichting nodig. Juist vanwege de complexe mogelijkheden is deze engine niet gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor kleine ontwikkelaars zoals ik. Omdat de software ontwikkelaars elkaar op de voet volgen zal de technologie achter de CryEngine natuurlijk snel in andere engines terug te zien zijn.

Ik hoop dat deze blog je wat meer inzicht heeft gegeven in de achterliggende software die ArtBeat Virtual Reality gebruikt voor de ontwikkeling van haar producten. De term ‘game engine’ slaat dus niet alleen op de productie van games maar kan ook van toepassing zijn op de productie van interactieve simulaties voor bijvoorbeeld veiligheidstrainingen of vastgoed marketing.

Heb je vragen of opmerking naar aanleiding van dit blog laat het me weten!

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.