Virtual Reality op CES 2015

Virtual Reality op CES 2015

In Las Vegas werd vorige week de CES 2015 (Consumer Electronics Show) gehouden – een beurs waar het nieuwste van het nieuwste op het gebied van elektronica getoond wordt. Uiteraard mochten de laatste gadgets op het gebied van Virtual Reality (VR) niet ontbreken. Een goed startpunt om mijn eerste blog aan te koppelen.

Wat speelt er momenteel zoal op het gebied van Virtual Reality?

Oculus Rift
Dé VR headset die officieel in 2012 via Kickstarter uitkwam en o.a. voor hilariteit zorgde bij De Wereld Draait Door – hier zie je meteen het krachtige effect van het apparaat.

Na wat bugs in versie 1 (traagheid van sensoren die misselijkheid veroorzaakten), het toevoegen van een externe bewegingssensor en hogere resolutie in versie 2, lanceert Oculus nu versie 3 – ‘Crescent Bay’. De nieuwste toevoegingen hebben vooral betrekking op de weergave van 3D audio en (binnenkort) een eigen controller / joystick om door de VR content te navigeren.

De basiswerking blijft hetzelfde – je koppelt de Oculus aan je MAC / PC en hebt 360 graden stereozicht binnen Virtual Reality applicaties, games of 360 graden films. Oculus VR heeft alleen nog Developments Kits ontwikkeld en officieel nog geen consumenten versie, deze wordt snel verwacht.
Toepassingen van Oculus Rift zijn momenteel vooral gericht op gaming, educatie, medisch, film en veiligheid – onderstaand project heb ik samen met Purple gerealiseerd.

Alhoewel de Oculus Rift een heel overtuigende VR ervaring biedt is het huidige apparaat naar mijn mening nog wat ‘onhandig’ in gebruik – het aansluiten vereist wat technische kennis en het apparaat heeft redelijk wat kabels nodig om te werken. Ik denk dat een consumenten versie veel meer naar een ‘wireless’ systeem zal gaan – Op dat vlak is al een aantal ontwikkelingen gaande, zoals Samsung’s Gear VR en Google’s Cardboard. Tot die tijd is de Oculus Rift echter dé VR headset om in de gaten te houden.

Samsung Gear VR
In samenwerking met Oculus VR heeft Samsung de Gear VR ontwikkeld, een headset zonder eigen scherm – hij is specifiek ontwikkeld voor gebruik in combinatie met Samsung’s Galaxy Note 4 tablet. Dit is een écht mobiel systeem omdat er verder geen kabels aan te pas komen – je klikt de Note in de headset, de headset herkent de Note en springt meteen naar een VR menu. Vanuit daar kun je 3D films en apps ervaren door letterlijk rond te kijken.

Ik heb de headset zelf geprobeerd en ben zeer onder de indruk! De mogelijkheden die ik voor me zie zijn eindeloos – dit soort apparaten zal denk ik bepalen hoe we games, TV en film bekijken binnen een aantal jaar.

360 graden video
Een ontwikkeling die parallel loopt aan die van virtuele 3D ervaringen is die van 360 graden film – dus echte filmbeelden waarin je zelf kunt rondkijken. In combinatie met Oculus Rift of een andere headset kun je vanaf je luie stoel bijvoorbeeld plaatsnemen op een voetbaltribune, concertpodium, event etc. Een interessant voorbeeld vind je hier, een 360 graden ‘verslag’ van een ski-wedstrijd.

Qua technologie loopt Samsung ook op dit vlak voorop met het onlangs gelanceerde ‘Project Beyond’ – een 360 graden camera voor het opnemen en streamen van eigen VR content.

Om aanvullende content op je device te krijgen heeft Samsung ‘Milk VR’ gelanceerd; een platform waaruit je 360 graden content kunt downloaden. Ook YouTube zit niet stil – zij hebben aangekondigd om binnenkort 360 graden video te ondersteunen.

360 graden video – to be continued in 2015!

Google Cardboard
Last but not least – Google Cardboard. Een simpele en goedkope uitvoering van de ‘Oculus-achtigen’ – Niets meer dan een kartonnen bouwpakketje met 2 kunststof lensjes waar je je telefoon in kunt schuiven. Door geschikte VR content op je telefoon af te spelen ervaar je echt een gevoel van diepte en realisme.

Na een sceptische ontvangst moet ik toegeven dat dit device mij positief heeft verrast. Ondanks de simpele uitstraling werkt het visuele principe en zijn tal van mogelijkheden te bedenken voor branding- en reclamecampagnes.

Ik ben momenteel bezig met het ontwikkelen van content voor de Google Cardboard – binnenkort meer hierover.

Voor alle besproken items geldt: mocht je vragen hebben of wil je weten wat ArtBeat voor je kan betekenen op het gebied van Virtual Reality? Laat het me weten!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.