Virtual Reality Frontline (6) – Oculus Rift 2015

Virtual Reality Frontline (6) – Oculus Rift 2015

Dagelijks lees ik via Social Media interessante artikelen over Virtual Reality. Onder ‘Virtual Reality Frontline’ zal ik er regelmatig over bloggen en een selectie van deze artikelen met jullie delen – aangevuld met mijn eigen ervaringen en inzichten op het gebied van Virtual Reality, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR en 360 graden video.

Deze week staat mijn blog in het teken van de nieuwe Oculus Rift

Eindelijk heeft Oculus Rift haar langverwachte consumentenversie aangekondigd – dit gebeurde vorige week op de Electronic Entertainment Expo (E3) in Los Angeles. Het apparaat krijgt de ‘The Rift’ als naam – dit moet HET platform worden voor consumenten VR en ‘next-generation’ gaming. Waarschijnlijk komt The Rift begin 2016 op de markt.

Nieuw in deze versie van de Oculus Rift is het geïntegreerde audio-systeem – deze zorgt voor een nog overtuigender 3D ervaring. Overige verbeteringen hebben vooral betrekking op beeldkwaliteit, tracking, ergonomie en design. The Rift wordt standaard geleverd met een xBox One controller.

Oculus Touch – je virtuele hand

Een van de grootste uitdagingen voor Virtual Reality ontwikkelaars is het simuleren van de ”tast” ervaring in een virtuele omgeving. Met een apparaat als The Rift kun je weliswaar om je heenkijken, maar zodra je je armen voor je uitstrekt ontbreken deze op je scherm – dit geeft een onnatuurlijk gevoel. Oculus heeft daarom een nieuwe controller ontwikkeld – de Touch.

Het eerste prototype van de Touch technologie heet ‘Half Moon’- qua gebruik moet je denken aan de bestaande draadloze wii controllers van Nintendo – de Rift traceert de positie van je handen en vertaalt deze naar een paar virtuele handen. Door met buttons en triggers te spelen vindt verdere interactie met de virtuele wereld plaats.

Gamen op de Rift

Naast de introductie van haar nieuwe headset heeft Oculus ook een aantal games getoond die speciaal voor de Rift ontwikkeld zijn, de belangrijkste namen….

EVE: Valkyrie

Chronos

Edge of Nowhere

ArtBeat en Oculus Rift

ArtBeat Virtual Reality heeft veel ervaring met de ontwikkeling van applicaties voor Oculus Rift – bekijk bijvoorbeeld onze virtuele brandoefening of andere voorbeelden.

Applicaties ontwikkelen voor de The Rift zal vanaf begin 2016 zeker tot de mogelijkheden behoren – heb je voor die tijd al vragen? Laat het me weten!

Abonneer je op mijn blog of volg me op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.