Virtual Reality Frontline (3) – Hololens

Virtual Reality Frontline (3) – Hololens

Dagelijks lees ik via Social Media interessante artikelen over Virtual Reality. Onder ‘Virtual Reality Frontline’ zal ik er regelmatig over bloggen en een selectie van deze artikelen / eigen Tweets met jullie delen – aangevuld met mijn eigen ervaringen en inzichten op het gebied van Virtual Reality.

Deze week staat mijn blog in het teken van Microsoft’s Hololens

Microsoft Hololens is een Augmented Reality headset waarmee hologrammen over een bestaande omgeving geprojecteerd kunnen worden – waardoor het lijkt alsof er interactieve elementen in bijvoorbeeld je woonkamer zweven. Dit biedt enorme innovatieve mogelijkheden op het gebied van informatievoorziening, educatie, entertainment en sociale netwerken – Bekijk hier de officiele website of de trailer hieronder.

    Hololens zal gekoppeld zijn aan Windows 10 en heeft de mogelijkheid om ruimtes 3D te scannen waardoor de Hologram projectie nauwkeurig plaatsvindt. Onderstaande filmpjes laten het principe nog wat duidelijker zien.


Praktische toepassingen

    De Hololens biedt ontwikkelaars een enorm nieuw platform voor innovatieve toepassingen, voor in-en om het huis en bijvoorbeeld voor de medische industrie…

    …game ontwikkelaars kunnen gebruik maken van de extra dimensie die Hololens biedt – bekijk hier een Minecraft demo


…of bekijk hoe de bouwbranche gebruik kan maken van deze technologie

Kritische geluiden

Zoals met veel product lanceringen hoorden we ook na de lancering van Hololens wat kritische geluiden – de kijkhoek die het apparaat toestaat is lang niet zo groot als de filmcamera uit de demonstraties laat zien. Je ziet uiteindelijk maar 35 tot 40 graden in het horizontale vlak, je moet je hoofd dus goed draaien om iets te zien en hebt niet het gevoel dat je ‘omgeven’ wordt door virtuele elementen. Maar hoe dan ook denk ik dat de Hololens de basis gaat vormen voor toekomstige Augmented- en Virtual Reality toepassingen!

Wat kan ArtBeat Virtual Reality met de Hololens?

Onlangs heeft Unity3D,  de software die ik voornamelijk gebruik, aangekondigd dat hun software geschikt wordt voor ontwikkeling en distributie naar MicroSoft’s Hololens. Dat betekent dat ik mijn interactieve 3D apps zonder meer voor de Hololens geschikt kan maken. Met mijn expertise op het gebied van vastgoed en simulaties zal dit leiden tot nieuwe innovatie Virtual Reality toepassingen voor mijn opdrachtgevers.

Alvast vragen over de Hololens? Laat het me weten!

Abonneer je op mijn blog of volg me op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.