Virtual Reality Frontline (11) | LeBron James |Modiface | The Climb | Rink | Playstation VR | Gear 360

Virtual Reality Frontline (11) | LeBron James |Modiface | The Climb | Rink | Playstation VR | Gear 360

Dagelijks lees ik via Social Media interessante artikelen over Virtual Reality. Onder ‘Virtual Reality Frontline’ zal ik er regelmatig over bloggen en een selectie van deze artikelen / eigen Tweets met jullie delen – aangevuld met mijn eigen ervaringen en inzichten op het gebied van Virtual Reality, Oculus Rift, Google Cardboard, Samsung Gear VR, 360 graden video etc.

Wat kwam er de afgelopen weken voorbij aan Virtual Reality nieuws?

“NBA-ster LeBron James geeft een kijkje in zijn dagelijks leven dmv een Virtual Reality film”

Dit is een korte film, geschikt voor Oculus Rift en Samsung Gear VR. Hoofd Mobile bij Oculus, Max Cohen, zegt erover: Virtual Reality heeft een enorme impact omdat het toegang geeft tot plekken waar je normaal nooit komt. De sportindustrie is een enorme markt, daarom is gekozen voor een samenwerking met NBA-ster LeBron James. De film van 12 minuten geeft de indruk dat je met James meetraint in voorbereiding op het nieuwe basketball seizoen.

“Gaaf! Samsung’s nieuwe reclame voor Gear VR”

Dit is de officiele reclamespot van Samsung’s laatste Gear VR campagne – It’s not a phone it’s a Galaxy: Gear VR. Het laat een mooi overzicht van verschillende Virtual Reality toepassingen zien.

“Augmented Reality toepassingen zijn booming in de makeup branch! Bekijk de ModiFace app”

ModiFace is een bedrijf dat apps ontwikkelt die gebruik maken van gezichtsherkenning. Ze hebben onder andere een Augmented Reality app ontwikkeld waar je make-up mee kunt testen, geprojecteerd op je eigen gezicht. Uit onderzoek is gebleken dat hierdoor de verkoop van make-up artikelen met 31% is gestegen omdat klanten overtuigd zijn van het eindresultaat. Merken betalen $200.000 tot $500.000 per jaar om deze technologie te integreren in hun eigen apps.

De app is echt de moeite om ‘ns te downloaden – ik heb het zelf geprobeerd en ben onder de indruk! Het eindresultaat zal ik maar niet delen 😉

“The Climb – adembenemend bergbeklimmen met Oculus Rift”

De ontwikkelaars van game-engine Crytek combineerden per toeval een script voor het aansturen van een virtuele bergbeklimmer met een prachtige Virtual Reality omgeving. Het resultaat was zo adembenemend dat ze er een game voor Oculus Rift omheen gebouwd hebben. Bekijk hieronder het resultaat…


“Samsung lanceert Rink – een Gear VR controller waarmee je je handen virtueel kunt gebruiken”

Geheel in lijn met andere Oculus Rift – ‘achtige’ headsets komen er voor de Samsung Gear VR nu ook controllers beschikbaar die je met je handen kunt bedienen. Zo kun je dus Virtuele handelingen verrichten in een 3D wereld door je handen te gebruiken. Een juiste combinatie van headset en controllers gaat essentieel zijn bij verdere hardware ontwikkelingen.

“Mooie showcase van Sony’s Playstation VR headset”

Ook Sony zet stevig in op Virtual Reality gaming met de lancering van Playstation VR – een playstation console gekoppeld aan Sony’s VR headset. Deze headset wordt genoemd als een van de beste op de markt momenteel.

“Samsung komt met eigen 360 camera – de Gear 360. Biedt o.a. live streaming naar smartphones”

Het hing al een tijdje in de lucht, maar Samsung heeft nu officieel de lancering van Samsung Gear 360 (voorheen Project Beyond) aangekondigd – de lancering wordt verwacht op 21 februari. De maximale 360 graden resolutie zal 3840×1920 pixels zijn en de beelden zijn live te bekijken op een smartphone.

Waar ben ik momenteel zelf mee bezig?

Naast de productie van educatieve Virtual Reality toepassingen, zoals veiligheidstrainingen voor Gear VR, houd ik me bezig met het maken van zogenaamde ‘assets’ voor game developers. Dat zijn bibliotheken van Virtuele 3D modellen die developers in hun eigen games kunnen gebruiken – denk aan voertuigen, gebouwen, omgevingen enz. Deze bibliotheken bied ik te koop aan in de online stores van Unity3D en Unreal Engine 4.

Momenteel ben ik bezig met een industrieel landgoed dat uit meerdere objecten en levels zal bestaan – bekijk hier en hieronder een preview. Bij de ontwikkeling van deze assets heb ik mezelf tot doel gesteld om een zo hoog mogelijk niveau van sfeer en detail te realiseren – zo wil ik mijzelf blijven ontwikkelen tot een ‘triple-A environment designer’ die mee kan komen met de besten uit het vak. Volg m’n Facebook pagina om op de hoogte te blijven van de asset productie.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste VR nieuwtjes? Like m’n pagina dan op Facebook of abonneer je op m’n blog.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.