WegWijsVR – Virtual Reality verkeersles voor kinderen

Samen met mijn collega’s van innovatieburo Purple heb ik het afgelopen half jaar keihard gewerkt aan de WegWijsVR app. Dit is een wetenschappelijk experiment van Interpolis en Veilig Verkeer Nederland waarbij kinderen virtueel hun weg van huis naar school lopen en fietsen. Hierbij kunnen kinderen virtueel oefenen met levensechte bedreigingen die ze onderweg kunnen tegenkomen.

Het experiment duurt zes weken en de bevindingen worden daarna door de Stichting Verkeersveiligheid (SWOV) geanalyseerd. De verwachting is dat de Virtual Reality training in de loop van 2017 landelijk wordt uitgerold en beschikbaar komt voor alle Nederlandse schoolkinderen en hun ouders.

“Prachtig dat kinderen ook in de veiligheid van Virtual Reality kunnen leren te reageren op onverwachte gebeurtenissen in het verkeer” reageert verkeersminister Schultz van Haegen.

Technische uitdaging

De WegWijsVR app is een wereldprimeur op het gebied van Virtual Reality – niet alleen qua toepassing en schaal, maar ook op het gebied van technische complexiteit. In totaal doen meer dan 6oo leerlingen mee, die stuk voor stuk inloggen met hun eigen gegevens waarna de voor hun relevante Virtual Reality omgeving gedownload kan worden. Alle acties en resultaten van de leerlingen worden vervolgens opgeslagen in een backend database waarna analyse door SWOV kan plaatsvinden. Na het doorlopen van 3 verschillende toetsingsfasen, verdeeld over ongeveer 3 maanden, zullen de resultaten bekend worden gemaakt en is te zeggen of Virtual Reality een blijvende meerwaarde kan bieden op het gebied van verkeerseducatie.

Naast de complexe backend koppelingen lag er een grote uitdaging in het geschikt maken van 3D content voor grootschalige mobiele distributie. Iedere leerling doorloopt 40 ‘game-levels’ die bestaan uit 3D omgevingen rond hun eigen school – hiervoor moest een enorme hoeveelheid aan 3D scans / Geo data geoptimaliseerd worden om op grote schaal en mobiel toepasbaar te zijn – daarbij ook rekening houdend met de iOS en Android toestellen waarop de app gedownload zou worden. Samen met Purple heb ik een workflow ontwikkeld om deze distributie mogelijk te maken.

De workflow is verder uitgewerkt en uitgevoerd door technische teams van internationale specialisten – van een top manager uit Nederland en Portugal tot 3D modellers en programmeurs in de Oekraïne.

In de media

Landelijke en lokale media hebben het initiatief massaal opgepakt en er is in meerdere TV programma’s aandacht besteed aan WegWijsVR – onderstaand een greep uit de TV fragmenten.

Het Jeugdjournaal

RTL Nieuws

Hart van Nederland

RTL Live

Het vervolg van WegWijsVR

De komende maanden zullen de testresultaten van de kinderen geanalyseerd worden. Tegelijkertijd kunnen we na gaan denken over hoe we deze technologie op landelijke schaal toepasbaar gaan maken. Hoe dan ook, WegWijsVR wordt vervolgd